melayu yang layu episod 1




aku lihat layu dalam melayu
aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
ingin aku bertanya tapi nanti aku di katakan tidak kenal di untung
nanti aku dilagukan sebagai seorang yang tidak bersyukur

aku lihat layu dalam melayu
ya..memang kalian ada laungkan hidup melayu
ya..tuah juga ada jeritkan yang melayu takkan hilang di dunia
tapi apa gunanya kalau ada jika kewujudan melayu itu tidak berguna...

aku lihat layu dalam melayu
tanah yang mulia ini kalian bajai dan sirami
tapi kalian lupa angin dengan api
kalian lupa akan celaka yang menanti...

aku lihat bunga raya yang layu itu hampir terlerai
aku lihat 13 harimau yang tegap berdiri itu mula rebah satu persatu
aku lihat yang mulia mula di perkudakan
aku lihat kalian yang ada kuasa hanya mampu ketawa...
bagaikan ayam jantan lagak berkokok di reban sendiri
belumpun kompang berbunyi kalian sudah bersorak
kalian semua bukan golongan yang tak ada otak
tapi kalian leka pungut harta sampai lupa mau pikiq di luar kotak...

yang ada kuasa mula menyusun harta

yang tiada kuasa janjikan segala kata-kata
yang kaya enak jalani hidup bahagia
yang papa sebuk dengan perjuangan kosong mereka...

ada kuasa tapi segan bertanya

ada kuasa tapi mengangguk saja
ada kuasa tapi malu menberi pendapat
akhirnya...anak-anak melayu itu sendiri menjadi mangsa

ada mata jahil perhatikan kita
mereka menunggu masa untuk meleraikan adat yang kita pegang
mereka menunggu masa untuk merampas kemuliaan kita
kalian semua butakah???

aku lihat layu dalam melayu
yang kumbang terus di khayalkan
yang madu habis di lenakan dengan kemewahan
lupa adat lupa budaya lupa segalanya....


bangun sahabat kukuhkan benteng kita
bangun saudara lupakan seketika sengketa
bangun kawan asah kukumu
kerana tidak lama lagi suasana kekusutan akan tiba.......

1.44 pagi 30 march 09
setiawangsa

0 comments: (+add yours?)

Post a Comment